1900

1908

1908 Melitta Bentz vindt de koffiefilter uit

 

1908

Melitta Bentz vindt de koffiefilter uitDe oerfilter ziet het levenslicht: Melitta Bentz uit Dresden komt op het geniale idee om het koffiedik  met behulp van een papieren filter uit de kopjes te verbannen door gaten te slaan in de bodem van een messing schaaltje en daarop een vloeiblad uit het schoolschrift van haar zoon te leggen. Met een patent op haar uitvinding en een startkapitaal van 73 rijkspfennig laat de patente huisvrouw op 15 december de firma M. Bentz in het handelsregister van Dresden registreren.
1910

1910

1910 De eerste ronde filter

 

1910

De eerste ronde filter

Net zoals de oerfilter is deze filtergeneratie opgebouwd uit drie delen en bestaat hij uit een afneembare waterverdeler, het filterlichaam en een zeefelement, waar het filterpapier opgelegd werd.

1920

1922

Melitta® wordt roodgroen

 

1922

Melitta® wordt roodgroen

Als bescherming tegen talrijke imitators markeert Melitta®vanaf 1925 de filterverpakkingen in de nu nog typische roodgroene kleurcombinatie.

1930

1932

eerste Melitta® letters

 

1932

De eerste Melitta® lettersIn 1932 worden de typische Melitta® letters geïntroduceerd en zo wordt nog een herkenningteken geschapen. In 1937 worden de letters voor de eerste en laatste keer veranderd. Tot op de dag van vandaag zijn zij over de hele wereld synoniem voor het bereiden van koffie met de filtermethode.
De eerste snelfilter De filter krijgt zijn conische vorm. Kenmerkend is een ronde platte bodem met afvoergaten. Met de bijbehorende "induwer" wordt het vierkante, vlakke filterpapier in de filtervorm geduwd.

1937

Een perfect paar

 

1937

Een perfect paar
De vorm van de koffiefilter verandert: hij loopt beneden gleufvormig toe. De nu als filterzakken® bekende koffiefilters worden bijpassend ontwikkeld en gepatenteerd. Hiermee is de perfecte vorm voor filterkoffie tot stand gebracht.

1938

Melitta® komt de bioscoop in

 

1938

Melitta® komt de bioscoop in
In 1938 komt de eerste reclamefilm voor de nieuwe snelfilters in de bioscopen.
1950

1954

Er wordt een klassieker geboren

 

1954

Er wordt een klassieker geborenDe sinds 1954 in een oplage van miljoenen geproduceerde, pastelkleurige geglazuurde aardewerkpotten en filters van Melitta® zijn momenteel begeerde verzamelaarobjecten. Eenvoudige, avantgardistische vormen en kleurrijke, modieuze decors vormen het kenmerk van het typische Melitta® vakwerk van de jaren ’60 en ’70.
1960

1960

Snelfilter van kunststof

 

1960

Snelfilter van kunststofMelitta® ontwikkelt de snelfilters van kunststof. In het begin waren zij transparant, maar zij werden al spoedig in talrijke kleurvariaties geproduceerd.

1962

Voor volmaakt koffiegenot

 

1962

Voor volmaakt koffiegenot
Om het aanbod compleet te maken biedt Melitta® sedert 1962 koffie aan. Als eerste koffiebrander in Duitsland overigens gemalen en vacuümverpakt. In het begin werd gebrand in Minden, de hoofdvestiging van het bedrijf.

1965

Koffie met stroom

 

1965

Koffie met stroom
Tot in de jaren ’60 leek koffie maken op een ceremonie: de bonen moeten met de hand worden gemalen; de koffie moet gezet worden. De eerste filterkoffiemachines verdringen het filtreren met de hand. Melitta® is via de filterkoffiemachine 120 één van de eerste aanbieders van elektrische koffiemachines. Dat is voor deze tijd de snelste manier om gefilterde koffie te krijgen. Acht kopjes in slechts zes minuten haalt geen enkele andere koffiemachine.

1966

Melitta® koffie in Bremen ontstaat

 

1966

Melitta® koffie in Bremen ontstaat
Door de overname van koffiebranderij Carl Ronning in Bremen groeit Melitta® in 1966 uit tot een grote koffiebrander en is het op vandaag het bedrijf met de grootste brandproductie in de koffiestad Bremen.
Filteren met systeem
1x4® systeem om de afmetingen van kopjes eenvoudig bij de filter in te delen.
1970

1979

Aromaboy®

 

1979

Aromaboy®De Aromaboy® - een apparaat voor twee kopjes dat nu nog steeds geproduceerd wordt – wordt in 1979 ontwikkeld en geïntroduceerd.
1980

1987

Aroma Comfort

 

1987

Aroma Comfort

De Melitta®filterkoffiemachine Aroma Comfort met afneembare warmhoudplaat is in 1987 een novum op de Duitse markt voor koffiemachines. Verdere features zoals de automatische druppelstop, een uitwendige waterpeilindicatie en de snoeropwikkeling - in deze jaren nog niet standaard bij koffiemachines – vormen de aanvulling op de mobiele variant van het koffiegenot.

1989

Aroma Therm Plus

 

1989

Aroma Therm Plus 
De eerste koffiemachine met een isoleerkan Aroma Therm plus wordt in 1989 op de markt gebracht. Door een speciale vacuümkolf van hard glas wordt de koffie bijzonder heet gehouden. Het is niet meer nodig om de koffie voor langer koffiegenot van een glazen kan in een thermoskan te gieten. Een ingebouwde, zogenaamde plusschakelaar verlengt zo nodig de zettijd en zorgt ook bij zeer kleine hoeveelheden voor maximaal koffiegenot.
1990

1991

Interval Brewing System (Intervalzetsysteem) IBS I

 

1991

Interval Brewing System (Intervalzetsysteem) IBS IIn 1991 komt een innovatie van Melitta® - het Interval Brewing System (IBS) – op de markt. Via de speciale IBS-zettechniek smaakt de koffie zó aromatisch alsof hij met de hand gezet is. Eerst wordt kokend water in een reservoir opgevangen. Zodra het water een gedefinieerd volume bereikt heeft, gaat een klep open en stroomt het water in één stortvloed op de koffie – waarbij het door de gemalen koffie stroomt en deze vermengt. Het resultaat is maximaal koffiegenot.
Melitta® koffie – reclame met onderscheiding
Melitta® krijgt de Gouden Effie, een prijs voor uitstekende reclame, die elk jaar wordt toegekend door de vereniging van reclamebureaus.

1997

Gepatenteerd aromavliespapier

 

1997

Gepatenteerd aromavliespapier 
Melitta® heeft een nieuwe generatie filterpapier ontwikkeld: de Melitta® filterzakjes® met het gepatenteerde aromavliespapier. Dit aromavliespapier is volledig geperforeerd. Het laat de opgeloste genotstoffen van de koffie door en houdt desondanks de ongewenste koffiedikdeeltjes op betrouwbare wijze tegen.

1998

Melitta® Look® filterkoffiemachines

 

1998

Melitta® Look® filterkoffiemachines 
Er wordt een nieuw idee geïntroduceerd: de Look® filterkoffiemachines zijn opgebouwd als een modulesysteem. Een model met veel gezichten, waarbij het apparaat niet verandert maar wel niet alleen veel verschillende kleuren en designfoefjes maar ook verschillende technische uitvoeringen toelaat.

1999

Melitta® tv-campagne "Vader & zoon"

 

1999

Melitta® tv-campagne "Vader & zoon"
„Vater & Sohn“
 
In september begint Melitta® met en nieuwe tv-campagne. In de tv-spot staan een vader, zijn zoon en hun slimme bastaardhond centraal.
2000

2001

Effie voor Melitta® tv-campagne "Vader & zoon"

 

2001

Effie voor Melitta® tv-campagne "Vader & zoon" Melitta® krijgt voor de "Vader & zoon" tv-campagne de tweede Gouden Effie.
Single 5De introductie van de Melitta® Single 5® in 2001 vormt het antwoord op het groeiende aantal kleine huishoudens. Het unieke technische voordeel van de Single 5® bestaat uit het geïntegreerde speciale ventiel, dat een optimale koffietemperatuur vanaf het eerste kopje garandeert.®
Melitta® Cappuccino – koffiegenot à la veneziana
Het Melitta® assortiment wordt uitgebreid met de oploskoffiespecialiteit Melitta® Cappuccino.

Nieuwe filterzakjes® voor nog meer koffiegenot
Melitta® brengt de innovatieve filterzakjes ® "Mild" en "Kräftig" (Intens) in Duitsland op de markt.

2002

Uitstekend design

 

2002

Uitstekend design 
Het koffieporselein M Collection van Melitta® is onderscheiden met de "red dot award 2002" in de categorie Productdesign. De "red dot" is één van de grootste designwedstrijden ter wereld, en geldt als kwaliteitszegel voor grote designkwaliteit.
Consumentenprijs voor Melitta® Cappuccino
Melitta® Cappuccino wordt onderscheiden met de consumentenprijs "Product van het jaar 2003".

2003

Nieuw koffiegenot met Melitta® Cappuccino

 

2003

Nieuw koffiegenot met Melitta® Cappuccino 
Er zijn drie nieuwe smaakrichtingen bij Melitta® Cappuccino: Melitta® Classico Cappuccino – heerlijk romig met een milde koffiesmaak, Melitta® Choco Cappuccino – met een crèmeachtig volle chocoladesmaak en Melitta® Witte Cappuccino - extra romig en fijn melkachtig.

2004

100% Arabica in hele bonen met BellaCrema® van Melitta®

 

2004

100% Arabica in hele bonen met BellaCrema® van Melitta®®
Het Melitta® koffieassortiment wordt uitgebreid met de BellaCrema® koffie uit de volautomaat. 100% Arabicabonen garanderen een perfect aroma en een fluweligfijn crema.
MyCup, Caffeo® en Look® II
Melitta introduceert de padmachine MyCup® (2004-2008), de volautomaat Caffeo® en de filterkoffiemachine Look ® II.

2007

Koffiepads van Melitta®: harmonie® en selectie voor perfect genot

 

2007

Koffiepads van Melitta®: harmonie® en selectie voor perfect genot  
Het Melitta® koffieassortiment wordt uitgebreid met de BellaCrema® koffie uit de volautomaat. 100% Arabicabonen garanderen een perfect aroma en een fluweligfijn crema.

2008

Caffeo® II, Gourmet

 

2008

Caffeo® II, Gourmet 
Melitta introduceert de volautomaat Caffeo® II en de filterzakjes Gourmet „3 Aromazones“.

2009

Caffeo® Solo® en Look® krijgen uitbreiding.

 

2009

Caffeo® Solo® en Look® krijgen uitbreiding.Melitta introduceert de volautomaten Caffeo Solo®, Caffeo® Lattea®, de filterkoffiemachine Look® III, de waterkoker Look® Aqua en de biologische koffie CremaPura met hele bonen.
Topmerk: Melitta® BellaCrema®
Melitta BellaCrema® wordt door het tijdschrift LZ uitgekozen tot topmerk 2009.

2010

2010

Introductie van Caffeo® CI®, Enjoy®

 

2010

Introductie van CAFFEO® CI®, ENJOY® Melitta introduceert de koffievolautomaat Caffeo® CI® en filterkoffiezetter Enjoy®.
Awards voor Melitta®De volautomaten Caffeo® Solo® en Caffeo® Lattea® worden onderscheiden met de Plus-X-Award. Bovendien is de nieuwe Caffeo® Solo® de reddot winnaar van het jaar 2010.


2011

Timon de barista van Melitta®

 

2011

Timon de barista van Melitta® 
Timon opent de Melitta® koffiebar en zodoende de start van de nieuwe campagne.
Introductie BellaCrema® pads
In de zomer van 2011 introduceert Melitta in aansluiting op het succesproduct BellaCrema® de BellaCrema® pads.