Veel gestelde vragen

 

Hoe wordt koffie gemaakt met een volautomatische koffiemachine? Wat is het verschil met een traditioneel filterkoffiezetapparaat?
In een volautomatische koffiemachine worden de koffiebonen vers gemalen. De koffie wordt in korte tijd en onder hoge druk bereid. Bij een traditioneel filterkoffiezetapparaat stroomt het water zonder druk door de filter met gemalen koffie. Door de hoge druk in een volautomatische koffiemachine worden de aroma's snel vrijgegeven. Bij een klassiek filterkoffiezetapparaat heeft de koffie meer tijd nodig om zijn volledige aroma prijs te geven.
meer
minder

Waar kan ik de Melitta toestellen kopen?
Onze volautomatische koffiemachines zijn verkrijgbaar in elektronicawinkels en speciaalzaken. Vind hier een winkel in uw buurt.
meer
minder

Waar kan ik accessoires kopen voor de volautomatische koffiemachines van Melitta®, zoals reinigingstabletten en ontkalkingspoeder?
Onze accessoires zijn verkrijgbaar in de elektronicawinkels die onze volautomatische koffiemachines verkopen.
meer
minder

Hoe lang heb ik garantie op een nieuwe Melitta® Caffeo®?
De huidige garantievoorwaarden gelden voor alle nieuwe toestellen die na 1 september 2013 zijn aangekocht. U kunt de precieze voorwaarden hier bekijken.
meer
minder

Waarvan is de molen gemaakt?
De molen in uw Melitta® Caffeo® volautomatische koffiemachine is gemaakt van gehard staal en dus bijzonder duurzaam.
meer
minder

Welke melk kan ik het beste gebruiken om stevig melkschuim te krijgen?
Om stevig melkschuim met fijne poriën te krijgen, is het belangrijk dat u koude melk gebruikt (4-8°C). De melk moet minstens 3,3 g eiwitten bevatten per 100 ml. Een hoger eiwitgehalte is nog beter. Het vetgehalte is alleen belangrijk voor de volle smaak. Gebruik zo vers mogelijke melk en vermijd melk waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken.
meer
minder

Waarom zet de machine geen koffie meer? Waarom komt er geen koffie uit de uitloop?
a) De zetgroep is mogelijk verstopt.
Verwijder de zetgroep volgens de gebruiksaanwijzing en reinig de metalen zeef in de zetgroep met warm water. Voel aan het oppervlak van de zeef of er geen koffieresten zijn achtergebleven. Plaats tot slot de zetgroep terug in de machine.

Voor Caffeo® Bistro / Caffeo® Lounge / Caffeo® Gourmet /Caffeo® CI® / Caffeo Barista® T / Caffeo Barista® TS:
Open het deksel van de vulkoker voor gemalen koffie minstens 5 seconden en sluit het weer. Druk op de koffiezetknop om het spoelprogramma te starten.

b) De instelling van de molen is mogelijk te fijn.
Stel de hendel van de molen in op grof en pas de instelling aan na iedere 500 - 1.000 kopjes koffie.

c) Voer het reinigings- en ontkalkingsprogramma uit.
meer
minder

Waarom maalt de machine geen koffiebonen meer?
De bonen vallen mogelijk niet in de molen. Te vettige bonen zijn een mogelijke oorzaak.  Reinig het bonenreservoir met een vochtige doek en een normaal, mild afwasmiddel. Zorg ervoor dat er geen vloeistof in de molen terechtkomt. Klop indien nodig lichtjes tegen het bonenreservoir.

Voor Caffeo® Bistro / Caffeo® Lounge / Caffeo® Gourmet /Caffeo® CI® / Caffeo Barista® T:
Controleer of de tuimelhendel of schuifknop op de Bean Select naar een van de vakken van het bonenreservoir wijst. Verplaats de hendel voorzichtig van de ene stand naar de andere.
meer
minder

Op het display verschijnt de melding dat het lekbakje moet worden geledigd, maar dat heb ik zonet gedaan.
Maak het lekbakje alleen leeg als de machine is ingeschakeld. Als de machine uit staat, zal de sensor niet registreren dat het lekbakje is geledigd en wordt een foutmelding weergegeven. Schakel de machine in, trek het lekbakje uit de machine en plaats het terug.
meer
minder

Waarom kleurt het water grijs nadat ik de Claris® waterfilter in de machine heb geplaatst?
De grijze kleur is te wijten aan de actieve koolstof die uit de machine wordt gespoeld wanneer de waterfilter in de machine wordt geplaatst. Dit is volkomen normaal en onschadelijk voor de gezondheid.
meer
minder

De koffie smaakt te bitter.
a) Er zijn mogelijk koffieresten zoals koffieolie achtergebleven in de zetgroep. Reinig de zetgroep met zuiver water. Kijk goed of er geen koffieresten op de zeef zitten. Voer indien nodig het reinigingsprogramma uit met Melitta® PerfectCLEAN reinigingstabs.

b) De machine moet mogelijk worden ontkalkt.
Ontkalk de machine met het geïntegreerde ontkalkingsprogramma. Gebruik Melitta® AntiCALC ontkalkingsmiddel. Dit middel is perfect geschikt voor uw machine en verwijdert voorzichtig en grondig alle kalkaanslag.

c) De instelling van de molen is mogelijk te fijn.
Stel de molen tijdens het malen in op een grovere stand.

d) Hebt u een andere soort koffie gebruikt?
Onze aanbeveling: gebruik producten van de beste kwaliteit.
meer
minder

De koffie is te slap.
a) Het is mogelijk dat de koffiebonen niet in de molen vallen. Te vettige bonen zijn een mogelijke oorzaak. Reinig het bonenreservoir met een vochtige doek en een normaal, mild afwasmiddel. Zorg ervoor dat er geen vloeistof in de molen terechtkomt. Klop indien nodig lichtjes tegen het bonenreservoir.

b) De instelling van de molen is mogelijk te grof.
Stel de molen tijdens het malen in op een fijnere stand.

c) Hebt u een andere soort koffie gebruikt?
Onze aanbeveling: gebruik producten van de beste kwaliteit. Voor espresso raden we espressobonen aan.
meer
minder

De koffie is te sterk.
a) De koffiesterkte is mogelijk te hoog ingesteld.
Verminder de koffiesterkte of verhoog de hoeveelheid water.

b) De instelling van de molen is mogelijk te fijn.
Stel de molen tijdens het malen in op een grovere stand.

c) Hebt u een andere soort koffie gebruikt?
Onze aanbeveling: gebruik producten van de beste kwaliteit.
meer
minder

Ik hoor een piepend geluid wanneer de koffie wordt bereid en/of de uitloop wordt gespoeld.
Als de machine nieuw is, hoeft u zich om dergelijke geluiden geen zorgen te maken wanneer de machine de eerste keren wordt gebruikt of gespoeld. De geluiden zullen na een tijdje verdwijnen.
meer
minder

Wat moet ik doen als er een foutmelding op het display verschijnt?
Kijk in het hoofdstuk "Storingen verhelpen" in de gebruiksaanwijzing. Als u er niet in slaagt om het probleem op te lossen of uw machine weer goed te laten werken, neem dan contact op met onze klantenservice op het nummer 0183-642 642 (lokaal tarief). De hotline is open van maandag tot vrijdag
meer
minder